Tips og råd om ryggen

Stress, helse og rehabilitering [Uni Research Helse]

Noe av det som kan være vanskelig for dem som har vondt i ryggen er usikkerhet rundt hva som har skjedd med ryggen og hvordan daglige aktiviteter påvirker en vond rygg. Vi har mye god forskning på dette området i dag, og nyere forskning har noen klare og tydelige råd for hva man bør gjøre når man har vondt i ryggen.

Lev som normalt når du får vondt i ryggen, selv om det kan være vanskelig noen ganger.

Test din egen kunnskap om ryggen

 

Lev som normalt 

Det beste rådet man kan gi er at man skal prøve å leve som normalt når man får vondt i ryggen, selv om det kan være vanskelig noen ganger.

Ryggen er sterk og bygget for et aktivt liv, og blir ikke skadet av at du er aktiv selv om du har vondt.

Smertene blir ikke bedre av å hvile, tvert i mot kan de føles verre og det er vanskeligere å komme i gang jo lengre du venter.

Du bestemmer selv hvor aktiv du orker å være når du har vondt, og det er ingen fare ved å tåle litt ekstra for å være med på noe du setter stor pris på.

Forskningen på pasienter som er inaktive når de har ryggsmerter viser at de blir svakere i muskler og knokler, musklene blir stivere og man blir i dårligere form.

Når man blir sykmeldt er det også viktig å opprettholde kontakten med andre mennesker, få variasjon i hverdagen og gjøre ting man synes er kjekt og som man får glede av. Dette er viktig for å holde humøret oppe og unngå å bli nedfor og deprimert.

Mange synes også det hjelper til å få tankene vekk fra smerter og at dette hjelper dem.  Noen er redd for at dette skal forverre smertene eller skade ryggen, men forskningen er klar på at normal aktivitet ikke skader ryggen og at smertene på lang sikt ikke blir verre av å være aktiv.

Hvis du ønsker å begynne å bli mer aktiv kan du for eksempel:

  • Gjøre lette øvelser som øker sirkulasjonen 
  • tøye ut muskler
  • hold deg i mest mulig vanlig og variert aktivitet 
  • gjør aktiviteter du liker 

 

Det er ikke farlig og du har ikke gjort noe galt om du får mer vondt eller blir litt stiv etter øvelsene. Det er naturlig i en opptreningsfase.

Syv måter å hjelpe seg selv når du har ryggsmerter:

Lev så normalt som mulig. Ikke bli sengeliggende. Unngå de tyngste tingene, men gjør dine daglige gjøremål. Det vil ikke skade ryggen.

  • Vær forsiktig med smertestillende tabletter. Vær positiv og ta selv kontroll over smertene dine.
  • Prøv å holde deg i form. Å gå, sykle eller svømme er bra for ryggen din. Gjør det du liker best og fortsett også etter at ryggen din har blitt bedre. Start gradvis og gjør litt mer dag for dag.
  • Gå tilbake på jobb så fort som mulig. Du kan kanskje starte med litt redusert arbeidstid eller lettere arbeid de første ukene.
  • Fortsett med ting som du har glede av.
  • Hør ikke på andre menneskers skremmende rygghistorier.
  • Bli ikke bekymret om det går litt tungt noen dager. 
cp: 2017-11-19 11:16:26